Het Ruysscheveldekoor

1979, twaalf enthousiaste mensen leggen de basis voor wat enkele jaren later zal uitgroeien tot een volwaardig vierstemmig koor. Aanvankelijk is het een veredeld volkskoor dat wekelijs samenkomt onder impuls van zijn stichter en eerste dirigent , Tony De Ruysscher (overleden op 27 september 2018), toenmalig docent aan het Lemmensinstituut.

Het ledenaantal groeit snel en  het Ruysscheveldekoor beleeft zijn eerste bloeiperiode met succesvolle Wieneravonden in de Stekense Sporthal en optredens in eigen streek maar ook in Duitsland (Kölner Dom), Oostenrijk (Sankt Stephansdom Wenen), Frankrijk en Nederland.

Een heroriëntering komt er - negentien jaar later- onder de dynamische leiding van Sebastiaan Van Steenbergen (componist en kapelmeester, verbonden aan de Antwerpse O.L.Vrouwekathedraal). Het populaire genre wordt aangevuld met Engelstalige koorwerken en eigen composities van de dirigent. De uitvoering van het door hem gecomponeerde Requiem, in Stekene en in Antwerpen, wordt door meer dan duizend aanwezigen enthousiast onthaald.

In september 2009 neemt Bert Peeters het dirigeerstokje over van Carlo Claes, die het koor leidde van 2002 tot 2009. Tot op vandaag ervaren de koorleden elke donderdagavond samen met hem de vreugde van het musiceren. Het koor luistert begrafenissen en huwelijksvieringen op en verzorgt apertief-, kerst- en themaconcerten (o.m. een Mozartconcert in 2015) soms in samenwerking met partnerkoren en instrumentale ensembles.
In 2019 werd een feestelijk 40-jarig bestaan gevierd met een zeer geslaagd concert. Het werd tevens zijn afscheid van Bert. In 2020 kwam Dirk Vermeir aan het roer. Onder zijn leiding wordt sterk gewerkt aan zangtechniek en expressie. Ook het repertoire wordt stelselmatig uitgebreid. In 2022 kreeg het koor de kans de jaarlijkse viering voor de overleden piloten van de Belgische luchtmacht op te luisteren in de Sint-Jacobskerk te Brussel. De commentaren waren zeer lovend met een directe vraag voor herhaling in 2023.I

Designed by beesign.com